AUTOSTRĂZI – EXAMEN PIERDUT

stelian tanase 5Un amic a auzit o mare actriță profesoară la Institut spunînd – teatrul nu se vorbeste! E ca f….se face! Așa și cu autostrăzile. Nu se vorbesc, se fac. Din păcate noi le vorbim de vreo 25 de ani, dar de făcut mai puțin, asta ca să nu zic deloc. Ieri seară am văzut iar pe televiziuni mizgăleli, hărți, trasee, bugete, km de autostradă care se vor construi în România pînă în 2020. Așa e comedia ! Cînd nu ai ce discuta pe micul ecran din lipsă de subiecte ceva mai fierbinți, il chemi pe ministrul transporturilor sau doi trei clănțăi profesioniști care găvăresc pe orice subiect din lumea asta – de la Mahomed la rochile d-nei Iohannis, de la declarațiile lui Putin, la aparițiile pe plajă ale Elenei Udrea. Cu ei poți să tragi un taifas despre nimic. Adică despre autostrăzi. Poți la o adică să întinzi hărți, să colorezi în roșu, în albastru și să te prefaci doct. Dacă ești politician la putere, să încinți populația ca în 2-3 ani intrăm în rîndul Europei la nr de km de autostradă construiți. Vă amintiți de ex de Dan Șova cu harțile lui S.F.?

Explicația!? În domeniu s-au dat cele mai mari tunuri in ultimul sfert de secol. Cine a lucrat la construcția de drumuri de orice fel că a fost ministru, parlamentar, guvernamental, director, s-a imbogățit nu știu cum. Și-a minjit degetele cu mierea banilor negri? Nu știu, dar care are o vilă mărișoară in Elveția, care un cont baban într-o bancă străină, care proprietăți imobiliare pe te miri unde. În Dubai sau Coasta de Azur.

Am întrebat odată un ministru într-o pauză publicitară pe cind mai făceam televiziune live ca moderator – de ce alții (mă refeream la țările excommuniste) au reușit să facă după 1989 mii de km de autostrăzi și noi nu!? Suntem mai proști, mai impiedicați la minte !? Nu, mi-a zis ministrul senin – dimpotrivă – numai că la noi s-a furat mai mult. Îmi aduc aminte că un proiect mult solicitat de autostradă a căzut cind constructorul străin s-a retras pentru că șpăgile cerute de români depășiseră jumătate din bugetul alocat. Ca atare, urma să aducă bani de acasă ca să ne facă nouă autostrada. Făcîndu-și socotelile a preferat să se retragă și ne-a lăsat cu ochii în soare. Problema autostrăzilor ține întîi de toate de fenomenul corupției nu de inginerie.

STELIAN TĂNASE

Alătură-te discuției 1 opinie publicată până acum

  • Valentin Munteanu spune:

    Ceva nu-mi dadea pace cu acest articol.

    In primul rand ca nu se potriveste zicerea doamnei profesoare cu autostrazile. Intelesul cred ca trebuie sa fie similar cu ce tot incerca sa ne spuna Celibidache referitor la interpretare. Cu placuta surprindere am constatat ca exact acelasi inteles era si in mintea lui Eugen Ionescu (Totul de la capat? 1977)

    Revenind la articol, titlul nu doar ca nu se potriveste cu ce spuneti in articol ci e chiar contrar ca sens.
    Facerea de autostrazi e un demers care poate fi ratat sau nu pe cand intr-un examen se face o comunicare.

    Referitor strict la autostrazi nu cred, sunt chiar sigur, ca s-a si dorit executarea lor. In prima faza tinta a fost licentierea transporturilor rutiere de unde s-a muls si se mulge in continuare. Autostrazile au fost apoi folosite ca pretext pentru noi mulgeri. Intre timp, in tacere, s-a ruinat sistemul de cai ferate pe care-l dezvolta toate tarile numai noi nu. Si asa am ajuns sa nu mai avem nici „autostrazile” vechi.

Spune-ți opinia, fă-te auzit!