SCURTĂ ISTORIE – AUTOMOBILUL

By 20 noiembrie 2012Lifestyle

Păzea! /Păzea că trece-n goană, /Aleargă, /Vâjâie ca vântul, / Și dacă n-ai urechi normale, te face una cu pământul! //… Păzea, că e iresponsabil/ / El are flacări în artere /Și te pălește fără veste, cu patruzeci de cai putere! /Pufnește, /Zbârnâie, /Se-ntoarce /Și lasă-n urma lui, pe drum, / /Miros albastru de benzină /Și nori de pulbere /Și fum…

Cam așa își începea, în 1910, Ion Minulescu una dintre poeziile din ciclul „Romanțe pentru mai târziu” și anume „Romanța automobilului”. Cu siguranță, în urmă cu 100 de ani, automobilul era catalogat o bizarerie. Totul a început în anul 1806 când un inventator elvețian pe nume Francois Isaac de Rivaz a realizat primul motor cu ardere internă. Acest motor era alimentat cu un amestec de hidrogen și oxigen iar de Rivaz l-a folosit pentru a echipa ceea ce se poate numi primul mijloc de locomoție cu propulsie construit vreodată. Proiectul său a fost însă unul rudimentar și, prin urmare, nu a avut succes comercial.

Abia în 1885, Karl Benz, un inginer și inventator german, a construit primul motor cu combustie internă în patru timpi, alimentat cu benzină obținută din petrol. Deși mai mulți ingineri germani au lucrat în epocă la propria lor versiune, Karl Benz este creditat ca adevăratul inventator al motorului. El și-a folosit invenția pentru a dota primul automobil din lume care nu era de fapt altceva decât un scaun pe trei roți cu motor. Mai târziu, Benz a creat modele pe patru roți având motoare îmbunătățite, iar în 1888 a început în Germania prima producție în serie de automobile. Licența lui Benz a fost preluată și în Franța de către Emile Roger, în 1898 Louis Renault produce primele sale automobile. În 1901 apare Peugeot, iar în jurul lui 1903 începe și în Franța producția în serie a acestora.

În Statele Unite, doi bărbați au avut influențe majore în industria de automobile, Henry Ford și Ransom Olds. Olds este fondatorul producătorului Oldsmobile și a fost primul care a venit cu o masina la prețuri scăzute și în producție de masă, astfel încât publicul larg și-a putut-o permite. Cu toate acestea, Henry Ford este cel care va revoluționa istoria automobilului atât prin schimbările de design, cât mai ales prin producția de mare serie în care automobilul său, Ford Model T, este realizat. Linia de asamblare a lui Ford a fost considerată un model de eficiență maximă, ajungând ca în 1914 să fie produse și vândute 250.000 de bucăți.

În perioada 1920 – 1940, apar noi firme constructoare de autovehicule precum: Chrysler (1925), Pontiac (1926), LaSalle (1927), Plymouth (1928). În 1922 apare primul automobil cu caroserie unitară: Lancia Lambda cu motor cu patru cilindri, suspensie și frâne independente. Pe piața britanică apare Austin 7, designul acesteia fiind preluat mai târziu și de alte firme celebre ca BMW și Nissan. În 1929, Alfieri Maserati construiește prima mașină de curse: Maserati Tipo 26. Perioada celui de-al Doilea Război Mondial reprezintă un moment de stagnare pentru producția de automobile, mai ales în Europa ale cărei eforturi sunt concentrate pe producția de vehicule de luptă. Conștienți de necesitatea intrării în război, americanii proiectează un vehicul capabil să se deplaseze pe orice teren. Astfel Chrysler construiește primul automobil de tip jeep, patentat în 1943. După război, în 1946, sunt realizate în Germania primele 10.000 de exemplare de Volkswagen Beetle iar în Italia, Enzo Ferrari lansează Ferrari 250.

În anii ’50, viteza și puterea motoarelor cresc tot mai mult iar design-ul caroseriilor devine tot. Pe măsură ce anii au trecut, industria de automobile a progresat tot mai mult, autoturismele devenind tot mai populare. Au au apărut centurile de siguranță, airbag-urie, tetierele, sistemele ESP, ABS, diverși senzori care ajută șoferul să evite un accident și protejează pasagerii în cazul producerii unuia. Anual se construiesc 60 de milioane de vehicule care necesită ocuparea forței de muncă a mai mult de 9 milioane de persoane implicate direct în construcția de vehicule sau în serviciile conexe, ceea ce reprezintă 5% din ocuparea forței de muncă la nivel mondial. Mai mult, se estimează că fiecare loc de muncă din industria auto directă susține cel puțin încă 5 de locuri de muncă indirecte, din industrii conexe (oțel, fier, aluminiu, sticla, plastic, covoare, textile, cauciuc, IT, etc), rezultând suplimentar cca. 50 milioane de locuri de muncă datorate industriei auto. (conform OICA: The International Organization of Motor Vehicle Manufacturers).

***

Curiozități despre automobile și industria automobilelor:

1. Primele autovehicule foloseau o manetă în locul volanului.

2. Prima poliță de asigurare auto a fost emisă în 1897 în Westfield, MA, SUA.

3. Ștergătoarele de parbriz au fost inventate de o femeie. Mary Anderson a primit în noiembrie 1903 primul patent pentru un dispozitiv de curațare a parbrizului: un mecanism în formă de braț, dotat cu o lamă de cauciuc.

4. Primul radio de mașină a fost realizat în 1929.

5. Centurile de siguranță și parbrizul incasabil au fost introduse de constructorul avangardist, Preston Tucker în 1948.

6. Cea mai lungă coadă de mașini datorată unui ambuteiaj, s-a înregistrat în anul 1980 între Paris și Lyon, Franța. Coada a avut cca 200 km.

7. Un airbag are nevoie de 40 de milisecunde ca să se deschidă în urma unui accident.

8. Ferrari fabrică 14 mașini în fiecare zi.

9. Orașul cu cele mai multe Rolls Royce-uri per persoană este Hong Kong.

10. În medie, o persoană petrece cca. 2 săptămâni din viață (336 de ore) așteptand schimbarea culorii semaforului. ( D.P. )

 

 

Spune-ți opinia, fă-te auzit!