VÎNĂTOARE DE JURNALIȘTI

By 12 octombrie 2016Jurnal de bord

tanase nisa 113Zilele astea a stirnit vîlvă informața că mai mulți jurnaliști se grăbesc să intre în politică. Ei au șanse reale să candideze pe listele unor partide – unde sunt și doriți pentru alegerile din 11 decembrie a.c. Si in alte țări se intimplă. Boris Johnson ministrul de externe al Marii Britanii, fost primar al Londrei, este un fost jurnalist. Și e doar primul exemplu care mi-a venit in minte. In România o avem pe Gabriela Vrânceanu Firea, fostă jurnalistă , moderaatoare tv, care a ajuns primarul Capitalei propusă de PSD.

Este aici un fenomen dublu.1/ Sunt jurnaliști care vor sa scăpe de massmedia, vor să își găsească alte debușee. Motive! Dificultățile exercitării meseriei, oboseala acumulată, un mediu foarte solicitant. Sunt apoi salariile modeste, criza financiară prelungită din massmedia. Joburile nesigure, lipsa de perspectivă. Apoi viața dusă într-un mediu toxic, prea expusă, cu un grad de stres mare. Sunt și presiunile multiple la care jurrnaliștii sunt supuși din massmedia (patronat etc.) dar și din afară( politica, afaceri). E firesc ca unii, nu puțini, să încerce să iasă din sistem. Unii incearcă o cariera universitară, alții intră în afaceri (in on-line mai ales), altii iși găsesc o ieșire convenabilă în politică.

2/ Este si interesul partidelor. Notorietatea jurnaliștilor, informatiile/expertiza pe care le dețin, relațiile pe care le au, capaciteatea de comunica – toate transformă jurnalistul într-un personaj interesant pentru un partid aflat în căutare de candidați. Aici nu e vorba numai de partide mici, care oricum nu au oameni, dar și de partidele mari. Si ele caută jurnalisti, deși se laudă că au sute de mii de membri. Ori nu ii iau, ori sunt numai umplutură, niște nume pe un tabel. Este vorba despre indivizi ca pot sa se miște cit de cit bine în spațiul public. Ceea ii atrage pe liderii partidelor spre jurnalisti (ca și spre vedete sportive sau de pe scenă) este că respectivii sunt cunoscuți, lumea deja îi știe. La capitolul notorietate stau foarte bine. Activul de partid,nu. Acesta rămine mereu în anonimat, nu are permisiunea/ocazia să mearga la tv, să dea declarații. Și daca o face trebuie să repete papagalicste ce zic sefii și să citeze documentele de partid. Din cauza asta nu ajung vreodată să aibă priză la public. Cind se apropie campania electorală partidele nu găsesc in interior candidati buni care să aducă voturi si inerent apelează la oameni din afară, cunoscuți deja în spațiul public.

Asta arată că partidele între alegeri nu fac ce ar trebui sa facă – să își pregătească garniturile pentru viitoarele alegeri și pentru guvernare. Rămîn tot la mica ințelegere, la soluții de moment, la coterii de culise, la arbitrariul șefilor.

STELIAN TĂNASE

CITIȚI ȘI ȘERUIȚI

Copyiright wws.stelian-tanase.ro

Spune-ți opinia, fă-te auzit!