ACEI ROMÂNI MINUNAȚI ȘI MAȘINILE LOR ZBURĂTOARE

traian vuia 1România are o mare tradiţie aviatică. Iata cîţiva pionieri care au făcut gloria ei.

1.

TRAIAN VUIA – s-a născut în localitatea Bujoru, (astăzi județul Timiș), în 17 august 1872. A studiat un an Politehnica la Budapesta și apoi Dreptul în care și-a luat doctoratul în 1901. S-a întors apoi la Lugoj unde a încearcat să construiască primul aparat de zbor pe care l-a denumit „aeroplan-automobil”. Din lipsă de fonduri s-a decis să plece la Paris untraian vuia 3de însă Academia îi respinge proiectul pe care îl consideră utopic, menționând: „Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un traian vuia 2vis”. Reușește totuși să facă rost de fonduri și obține două brevete pentru aparatul său, unul în Franța, altul în Marea Britanie. La 18 martie 1906, a zburat pentru prima dată, la Montesson lângă Paris. Aparatul său s-a ridicat la înălțimea de 1 m pe o distanță de 12 m, fapt relatat cu entuziasm de marile ziare din Franța, Marea Britanie și SUA, care au scris despre “primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare”. A construit și brevetat diferite invenții printre care două elicoptere în 1918 și 1922 și un generator de aburi în 1925. Traian Vuia a murit la 3 septembrie 1950 la București.

george valentin bibescu 12.

GEORGE VALENTIN BIBESCU – s-a născut la București, la 3 aprilie 1880, fiind nepotul domnitorului Gheorghe Bibescu. În 1905 s-a căsătorit cu Martha Lahovary, viitoarea celebră scriitoare, Martha Bibescu. De timpuriu a manifestat un mare interes în domeniul aviației. Dupa ce a urmărit zborul demonstrativ al lui Louis Blériot la București, în 18 octombrie 1909, Bibescu a plecat la Paris și s-a îgeorge valentin bibescunscris la școala de pilotaj a acestuia, obținând la data de 23 ianuarie 1910, licența de Pilot Internațional cu numărul 20. Între anii 1911-1912, a detinut funcția de comandant al scolii de pilotaj de la Cotroceni. A fost unul dintre fondatorii Federatiei Aeronautice Internaționale (Fédération Aéronautique Internationale – FAI) la care, între anii 1927 si 1930, a deținut funcția de vice-presedinte, iar între anii 1930 si 1941, pe cea de președinte. A fost co-fondator al Clubului Automobilistic Roman (1901) – Romania fiind una dintre primele 6 țări din lume care au organizat curse auto – și al Comitetului Olimpic Român (1914). George Valentin Bibescu este fondatorul aeroportului Băneasa din București, amplasat pe fosta mosie a mătușii sale, Maria Bibescu (azi cartierul Băneasa). A murit la București la 2 iulie 1941 și este înmormântat la Mogosoaia.http://www.stelian-tanase.ro/bucuresti-strict-secret/bleriot-la-bucuresti/

 

aurel vlaicu3.

AUREL VLAICU – s-a născut la Bințiți, Hunedoara, în 19 noiembrie 1882. A studiat ingineria la Universiaurel vlaicu 1tatea din Budapesta și la Ludwig-Maximilians-Universität din München și a lucrat apoi pentru un an la Uzinele Opel din Russelsheim, Germania. În 1909 construiește la București primul său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei, cu care efectuează numeroase zboruri. Cu Vlaicu II, câștigă în 1912 cinci premii (1 premiu I și patru premii II) la mitingul aerian de la Aspern, Austria. Printre adversarii săi s-a aflat și Roland Gaross, care era cel mai renumit pilot la acea vreme. Despre evoluția din concurs a lui Aurel Vlaicu, ziarul vienez Neue Freie Presse scria: “Minunate și curajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici, între care șade aviatorul. De câte ori se răsucea (vira) mașina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea răsplatea pe român cu ovații furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.”Aurel Vlaicu a murit la 13 septembrie 1913, când s-a prăbușit în apropiere de Câmpina, pe când încerca să traverseze Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II.

 

coanda 34.

HENRI COANDĂ – s-a născut la București, la data de 7 iunie 1886. Tatăl său a fost generalul Constantin Coandă, prim-ministru al României în anul 1918. Mama sa, Aida Danet, era de origine franceză. În 1904 s-a înscris la cursurile Universității Tehnice din Berlin-Charlottenburg și, pasionat de tehnica aviației, a construit în 1905 un avion-rachetă pentru Armata Română. În 1909, se înscrie la “Școala superioară de aeronautică și construcții” de la Paris pe care o finalizează un an mai târziu ca șef de promoție. Își începe primele experimente aeronautice în coanda 41910 cu ajutorul lui Gustave Eiffel și Paul Painleve care îl susțin să obțină aprobările necesare. A construit un avion cu propulsie reactivă, primul avion cu reacție din lume, fără elice, numit Coandă-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910. În perioada 1911-1914 a lucrat ca director tehnic la Compania de Aviație din Bristol, Anglia unde a construit avioane cu elice de mare performanță de concepție proprie. Apoi s-a întors și a făcut o serie de studii și descoperiri în domeniul aerodinamicii (prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție, primul tren aerodinamic, etc). Henri Coandă a murit la București, pe data de 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani.

elena caragiani stoenescu5.

ELENA CARAGIANI STOIENESCU – s-a născut la Tecuci, în 13 mai 1887. În 1912 a realizat primul zbor alături de căpitaelena caragiani stoienescunul Mircea Zorileanu. Și-a luat licența în Științe Juridice în 1913 dar, pasionată de zbor, s-a înscris la Şcoala de Pilotaj a Ligii Aeriene a lui George Valentin Bibescu. Autoritățile Române i-au refuzat sistematic acordarea brevetului de pilot, așa că a pleacat la Paris, unde s-a înscris la Şcoala Civilă de Aviaţie din Mourmelon le Grand și a obținut Brevetul Internaţional de Pilot în 1914. La vremea aceea existau în toată lumea nu mai mult de 10 femei aviatoare. În Franța a lucrat ca și corespondent de război, efectuând numeroase zboruri în mai multe țări și realizând primele reportaje din avion din istoria presei mondiale. Tot în timpul primului război mondial s-a întoars în ţară unde îi este respinsă cererea de a fi primită în corpul zburătorilor de luptă. La acest refuz ea vine cu o alternativă: transportul cu avionul a materialelor sanitare şi medicamentelor pe front, și evacuarea răniţilor către spitalele interioare, făcând astfel primul pas către înfiinţarea aviaţiei sanitare în România. După război, un cotidian francez o angajează ca reporter și călătorește în Mexic, SUA și țări din Africa. Se îmbolnăvește de tuberculoză și moare la 29 martie 1929, la numai 42 de ani.

gheorghe b6.

GHEORGHE BĂNCIULESCU – s-a născut la Iași, în 28 decembrie 1898. Ca tânăr ofițer de infanterie, a urmărit fascinat luptele aeriene din timpul primului război mondial și cu toată împotrivirea familiei, a reușit să se înroleze în aviație. În 1926, la bordul unui avion pus la dispoziție de compania franco-română de transport aerian, a decolat de la Paris cu destinația București, pentru a stabili un nou record de viteză. Datorită condițiilor meteo nefavorabile, în apropierea orașului Linz, avionul s-a lovit de o creastă de munte și s-a prabușit. În urma accidentului, mecanicul care îl însoțea a murit, iar lui i-au fost amputate ambele picioare. După o lungă și gheorghe banciulescuchinuitoare perioadă petrecută prin spitalele din Germania, România și Cehoslovacia, a reușit să se obișnuiască cu protezele și să-și împlinească visul de a se reîntoarce la pilotaj. În 1927, Gheorghe Bănciulescu a devenit primul pilot din lume care a condus un avion având proteze în loc de picioare, pentru acest fapt, președintele francez de la acea vreme, Louis Barthou, conferindu-i „Ordinul Legiunea de Onoare cu grad de cavaler”. În cadrul unei misiuni a aviației civile franceze de identificare și stabilire a traseelor aeriene deasupra continentului african, la care Bănciulescu participa la propunerea principelui George Valentin Bibescu, a contractat o gripă tropicală care i-a fost fatală. Gheorghe Bănciulescu a murit la numai 37 de ani, în 1935, la Cairo. Corpul i-a fost adus în țară și este înmormântat la Cimitirul Bellu.

papana6.

ALEXANDRU PAPANĂ – s-a născut la București, în 18 octombrie 1906. A urmat cursurile Școlii pregătitoare de ofițeri de aviație de la Cotroceni, obținând brevetul de ofițer-aviator în 1928. În 1933 a câștigat medalia de aur la bob-2 la Campionatele Mondiale de la Schreiberhau (Germania). În 1936 a primit invitația de a participa la competiția de acrobație aeriană de la Los Angeles. A zburat de la New papana 1York la Los Angeles cu avionul său Jungermeister (produs în serie limitată), câștigând cursa aviatică între cele două orașe. De asemenea, a câștigat competiția sportivă de la Los Angeles și a obținut locul II la competiția aviatică de la Miami la Havana. A lucrat apoi ca pilot acrobat și ca pilot de încercare pentru compania Northrop, testând avioanele P16 Black Widow, folosite în cel de-al doilea război mondial. Alexandru Papană s-a sinucis prin otrăvire la 17 aprilie 1946. În biletul său de adio ruga să fie incinerat, iar cenușa să i se arunce dintr-un avion. Jungermeister-ul său, cel cu care a cucerit America, se află în prezent expus la Muzeul Aerului și Spațiului al Institutului Smithsonian din SUA.

 

Alătură-te discuției 1 opinie publicată până acum

  • Dana spune:

    Asa ar trebui sa arate manualele scolare si astfel de subiecte si personalitati sa se gaseasca in programele scolare si in programele televiziunilor!

Spune-ți opinia, fă-te auzit!