137Despre binefacerile automobilului nu are rost sa scriem prea mult, le vede toata lumea. Dar cei care văd partea goala a sticlei, ne amintesc unele lucruri care infăţiseaza automobilul drept un mare asasin al secolului XX. În 2012 s-au inregistrat pentru prima dată in istorie peste un miliard de maşini în circulaţie. Mai exact se vind peste 100.000 maşini pe zi. Cei care critică civilizaţia automobilui dau cifre şi statistici grave. Să vedem cîteva. La inceputul sec XXl se inregistrează 1,3 milioane de morţi în fiecare an pe şosele lumii. Cifra e sigur mult mai mare dacă luăm in consideraţie ţările slab dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare care nu au statisticile la zi. O persoană moare din cauza unui accident rutier la fiecare 24 de secunde. Este a cincea cauza a morţii in lume, înaintea cancerului şi bolii SIDA. In SUA automobilul a ucis (mai bine zis şoferii ) 3,5 milioane de oameni intr-un secol.

Abia din anii saptezeci unele ţari, cele occidentale, au început să ia măsuri energice, sa oprească fenomenul. ( nu şi în China şi în Rusia, care ingnoră problema ) S-au impus obligativitatea centurilor, s-a redus viteza, a scăzut alcoolemia permisă pe şosele. Fabricanţilor li s-au impus norme de siguranţă pentru şoferi şi pasageri mult mai dure. Tările care au introdus asemenea măsuri au constatat că nr morţilor şi răniţilor a scăzut pina la doua treimie (SUA, Canada, Franţa, Marea Britania, Germania, în Scandinavia).
România stă prost in aceste statisitici. Mor prea multi oameni pe şosele. Suntem debordaţi de extraordinara creşterea a nr. de automobile după 1989, de şoselele proaste, de calitatea masinilor( se adus mai ales second handuri, ieftine, uzate), de nerespectarea măsurilor de siguranţă si a regulilor de circulaţie, de pregătirea şoferilor.

(BB)

Spune-ți opinia, fă-te auzit!