BOGART & BACALL = GLAMOUR

bogardHumphrey Bogart m-a convins in „Casablanca” – mai puțin în „Soimul maltez” (1940). Rolul lui Rick era mai aproape de actor decit cel al unui detectiv tipic dintr-un „film noir”. Nici în rolurile de gangster și răufăcător nu m-a convins. Roluri prea liniare. Jocul lui era mai complex de atît. In „Casablanca”(1942) Rick era un fost luptător in Spania. Avea un obicei prost – să se afle mereu in tabara perdanților. Intre timp se refugiase in Maroc să scape de razboi, aici a deschis Rick’s Cafe, unde se petrece acțiunea filmului. Dupa atitea esecuri în planul convingerilor, dar și în dragoste ( cu frumoasa Ilse) a devenit dezabuzat, chiar cinic si amoral. A lăsat marile cauze pentru micile satisfactii. E clar de ce în „Casablanca„ mi-a placut mai mult, aici rolulo e complex, si Bogart își arată clasa. Dar Oscarul pentru interpretare masculină l–a luat altcineva. A primit un singur Oscar în toata cariera – in 1953 pentru rolul din „Regina Africana” unde apare alături de o foarte mare actriță – Katherine Hepburn.

Astazi mi se pare ca in perioada anilor 40-50 a fost cel mai pregnant actor de la Hollywood. Era și cel mai bine platit, sălile se umpleau cind se afla pe afis. Avea un ce indicibil cu care atrăgea publicul. Era charismatic, trecea de pe ecran in sala de cinema. Indiferent de pielea personajului in care intra era de fapt tot Humphrey Bogart. Lumea se ducea la film să-l vadă pe Bogart, nu conta povestea. În tinerețe pe Broadway, la NY, nu prea anunta să devina un mare star. Și-a făcut loc greu, a jucat mult teatru pină să fie remarcat. Sunt anii cind invață meseria, primeste crornici proase, critici, succesul nu se arata. Treptat iși face un stil propriu, inconfundabil. Piesa care l-a impus a fost „Pădurea impietrită„ de Robert Sherwood, dupa care s-a facut film in 1936. In distributie apare tot Humphrey Bogart. Ofertele incep să apară. Isi face un nume, maniera lui nonșalantă,aparent lejera, îl impun. Tipul lui de actor lipsea de la Hollywood. Era nevoie de un dur (ca Edgar G Robinson sau James Cagney) dar elegant, educat. Acest actor venit de la New York, cu afis bogardexperiență scenica ciștigata pe Broadway era exact ce trebuia pentru gustul publicului -se cautau filme noir, cu multa actiune, populat cu antieroi de la marginea societatii, filme in care morala totusi să nu lipsească.

Humphrey Bogart provenea (n de Craciun 1899) dintr-o familie burgheză, înstărita. Tatal său era un reputat chirurg cardiolog newyorkez, iar mama grafician, ilustrator de carte. Nu performeaza cu studiile și in 1918 intră in marină. Intors acasa intra in lumea teatrului. În 1922 o cunoaste pe actrița Helen Menkencu care se căsătorește în 1926. Un an mai tirziu divorțează. Se recăsătorește cu altă actrita, Mary Philllips în 1928. Odata cu căderea bursei din vinerea neagra in 1929 si inceputul marii crize, migrează la Hollywood. Aici se cunoaste cu Spencer Tracy, Bette Davies etc. Face naveta intre NY/Broadway unde continuă să joace teatru si LA cind primeste roluri. Filmele incep să se înșiruie unul după altul. E cap de afis, deja, lucrează cu cei mai buni regizori si cei mai buni actori. Este multi ani actorul cel mai bine plătit din industria filmului.

In 1937 divorteaza de Mary Phillips. Un an mai tirziu, 1938, se căsătoreste cu alta actriță, Mayo Methot. Rezistă impreuna pină în 1945. Se despart pentru ca Bogart o cunoscuse pe Laurern Bacall si faceau planuri de casatorie.La doua saptămini dupa divort, cei doi se căsătoresc.

laureen bacallLauren Bacall si Humphrey Bogart s-au cunoscut pe platoul de la filmare la „To Have and have not„ in 1944. Numele ei adevarat era Betty Joan Perske. Lauren Bacall era pentru ecran. Mama ei era evreică refugiat din Romania, Natalie Weinstein-Bacal. Avea la acea data 19 ani, fusese scurta vreme fotomodel si debuta ca actriță. Era frumoasa de pica. Avea o privire misterioasa, orientală, o alura de felină. A facut impresie. Era newyorkeza ca și el, dar din Brooklyn. S-a nascut in 1924, era asadar cu 25 de ani mai tinără decit Bogard. Lauren Bacall a văzut „Casablanca” într-un cinema din NY cu matușa și mama ei. Cele doua i-au atras atentia asupra actorului din rolul principal. Ea nu s-a arătat impresionata. Părea sa spună că nu e genul ei. Un an mai tirziu, în 1943, cei doi se intilnesc prima data la o ședință foto la Harper’s Magazine pentru promovarea filmului lor „ To have and have not”. El ii spune„” fetițo, ne vom distra bine impreuna”. Există si alte versiuni despre prima lor intilnire. Ea era sceptică, se gindea că Bogart voia să o agațe pentru o aventură pasageră – cit durau filmările, scenariul clasic. Și altii din anturaj au avut grija s-o prevină ca el era un spărgător de inimi. Bogard care avea atitea admiratoare. Totuși in ochii ei el era cel mai mare star de la Hollywood, jucase in Casablanca și nu numai…In plus, era bărbatul de care se indrăgostise. Și reciproc. El îi scrie la inceputul poveștii lor – ” I never believed that I could love anyone again, for so many things have happened in my life to me that I was afraid to love,” (…) „Now I’m afraid that you’ll become impatient and that I’ll lose you—but even if that happened, I wouldn’t stop loving you.”

laureen bacall bogart 2In 1946 joacă din nou impreuna în „Big Sleep”. Tot în 1946, li se naste primul copil, un băiat, Stevie. Succesul de box-office incurajeaza studiorurile să producă și alte filme cu cei doi. Apar in 1947 in Dark Passage (1947), in 1948 in Key Largo. In 1952 li se naște al doilea copil, Leslie. Acest cuplu care părea ireal avea la Hollywood cea mai mare cantitate de glamour pe centimetru patrat. Masculinul, durul Bogart la braț cu fermecătoarea Bacall. Curajosi, isi riscă la un moment dat carierele abordind public chestiuni controversate. Se implică în apărarea libertatilor civile atunci cind la Hollywood (1948) se dezlanțuie „ vinătoare de vrăjitoare”. Protesteaza impotriva „Comisie de cercetarea activitatilor antiamericane„ condusa de senatorul de Joe McCarthy. Este o perioada neagră. Sunt prezenți frecvent la acțiuni de protest cu alti actori, producători, scenaristi. Numai celebritatea îi protejeaza de represalii. Bogard dă o replică memorabila intr-un interviu – ” Sunt tot atît de comunist ca și John Edgar Hoover„ – JFH era puternicul sef al FBI…

Am vazut recent un filmulet imagini de la funerallie lui Humphrey Bogard, 1958. A murit de cancer la esofag ( să fi fost efectul alcoolismului lui din anumite perioade?). Avea numai 59 de ani, putea să mai trăiasc, să joace în zeci de filme pe lîngă cele 75 in care a apărut. Lauren Bacall avea 32 de ani. Rămînea văduva, cu doi copii. Unul, Stevie de 11 ani, și fetita, Leslie de 6 ani. O mare bacalltristețe. La sicriul lui au trecut cele mai mari figuri ale Hollywoodului. Bogard dispare prematur – era cert cea mai mare stea din ultimele decenii, un actor irepetabil. Lauren Bacall a rămas singura să caute un inlocuitor pentru Humphrey Bogard. Nu a reusit, deși a incercat cîteva mariaje. A apărut în multe filme, unele memorabile. În anul 2009 a primit premiul Oscar pentru intreaga carieră. A murit singură la 12 august in 2014, în urma unui puternic atac cardio-vascular. Avea 89 de ani, se afla in apartamentul ei din NY, vizavi de Central Park. Este îngropata cf voinței ei testamentare la Forest Lawn Memorial Park in Glendale, California, unde este ingropat si Bogart, bărbatul vieții ei.

 

PS Nu vreau sa stric plăcerea nimănui dar Hollywoodul este o lumea a aparențelor si miturilor de celuloid. În final două secrete 1/ Bogard devenise chel si purta perucă. Cea care ii păstra perucile și se ținea după el cu ele a fost o anume Verita Bouvaire Thompson, garderobieră, asistentă, frizeriță, etc. 2/ Vreme de 17 ani a fost amanta lui Bogard. A mărturit idila într-o carte de memorii „Boogie and me. A love story”(1982). Ce i-a unit cel mai tare nu a fost secretul perucii lui Bogard, ci plăcerea comună pentru alcool. O mare slăbiciune a lui Bogart.

DESKREPORT

Alătură-te discuției 3 opinii publicate

  • Enea Aureliu spune:

    Aici cred că ar fi binevenită părerea unei autorități în adevăratul sens , Irina Margareta Nistor , atât în ceea ce privește „Casablanca” cât și filmografia lui Bogard . Amorurile și pasiunile acestuia pot rămâne subiect de studiu pentru dl Stelian Tănase care ni le împărtășește in stilul caracteristic lui .

    • Stelian Tănase spune:

      „Repertoarul amorului’2019 volumul 1 a vindut 20000 de exemplare intr-o tara in care 1500 de ex este un best-seller. Despre ce vorbiti? Fiecare scrie ce vrea, piata, cititurii decid. Nu are nimeni azi monopol pe subiecte, teme cum era la comunisti.

  • Daniela spune:

    Mulțumiri sincere pt perdelele acoperite de praf, date deoparte prin istorisirea acestor aspecte știute putin sau deloc de cinefili.
    Mi-aș dori, la fel de sincer, ca acest comentariu sa rămână postat, din moment ce invitatia de a ne scrie opinia este una fățișă; spunând acest lucru, am in vedere refuzul comentariilor făcute de subsembata după lecturarea materialelor despre prof univ dr si ex ministru Tudorel Toader, respectiv, cel scris recent de politicianul Clotilde Armand.
    Altminteri, cititori aflati în categoria celor care urmăresc sorbind absolut tot ce scrieti si se regăsesc în ideile dumnevoastră, printre care mă aflu si eu, ar putea crede că nu doar le refuzati comentariile la care, de altfel, îi invitati, ci ca le cenzurati.
    Mă aflu în aceasta situație, cu vădită sfială din partea cuiva care a invatat si învata din scrisul dumnevoastra si fără dorinta ubei polemici.

Spune-ți opinia, fă-te auzit!