CRIZA PRESEI ȘI PRESA CRIZEI

By 18 octombrie 2011La zi
Cînd răsfoieşti un ziar, unul din puținele rămase pe piaţă, îţi dai seama repede că n-ai ce citi. În marea lor parte, articolele sunt cutii goale de conserve. Nu cuprind informaţie, doar reacţii, consemnări telegrafice, știri culese de pe agențiile de presă cu titlu și poză. Rar un jurnalist ajunge la fața locului. Mai niciodată ziarele, tv, radio, nu investighează pe cont propriu un caz. Nu descriu lumea cu necazurile şi întrebările ei, nu aflăm adevăruri. Se redau obositor aceleaşi şi aceleaşi declaraţii politice, lipsite la rîndul lor de conţinut. Ce se întîmplă?

E mass media sărăciei, făcute cu mijloace ieftine, pe bugete de avarie, precare, fără susținere financiară pe măsură.Standardele profesionale au căzut dramatic. Presa din România nu a stat niciodată pe o temelie solidă, financiar vorbind. Acţionariatele marilor ziare, televiziunilor, posturilor de radio au fost totdeauna purtătoarele unor agende diferite de cele ale unei mass media propriu-zise.

E vorba de afaceri, părtiniri politice, presiuni. Cîtă vreme a existat o agendă publică orientată spre vlorile occidentale și trebuia să intrăm în UE, NATO, etc, aceste agende paralele treceau mai mult sau mai puţin neobservate, acoperite de evenimentele la zi. În plus, Europa Liberă, BBC, RFI asigurau anumite standarde profesionale pe care mass-media autohtone, chiar dacă nu le atingeau, ţineau totuşi să nu se îndepărteze prea mult de la ele.

1/ Criza şi prăbușirea bugetelor de publictate 2/atacurile repetate ale puterii la adresa massmedia, identificate ca adversare ale regimului lui, și polarizarea spațiului public – au lovit in plin. S-a adăugat lipsa finanțărilor. Dar în loc să-şi fidelizeze publicul consacrat, responsabilii editoriali au intrat panică şi au coborît standardele. S-au gîndit că dacă se adreseză „prostimii”, vor avea audienţă mai mare. În plus degradarea replicilor de pe scena politică a contribuit la diluarea conţinuturilor de presă. Adăugaţi absența unei organizații profesionale puternice a jurnaliștilor. Adăugați presiunile politice enorme de zi cu zi din redacţii… Și aveţi povestea exactă a vastei crize a celei de a patra puteri în stat. În faţa tăvălugului, jurnaliştii buni fie au părăsit media pentru alte domenii, fie s-au retras din linia întîi aşteptînd vremuri mai bune, fie se usucă prin birouri preluînd declaraţiile politice ale puterii şi sunînd opoziţia pentru reacţii. Marile subiecte, marile probleme rămîn
să fie dezbătute la Sfîntul Aşteaptă, cînd vor veni vremuri mai bune. Dacă vor mai veni!

Alătură-te discuției 1 opinie publicată până acum

  • Daniel spune:

    Presa a pierdut teren în faţa televiziunii. Cuvântul a pierdut primatul în faţa imaginii. Un ziar, pentru a se impune are nevoie de bani. Bani, deoarece trebuie să investească în anchete de presă. Problema care se pune este aceasta: mai sunt bani în presă? O altă întrebare: Au fost vreodată bani în presa româneasscă care să provină din cumpărarea ziarelor, din publicitate şi nu din „sponsorizări prieteneşti”?

Spune-ți opinia, fă-te auzit!