O CARTE CARE NU LASĂ PE NIMENI INDIFERENT

coperta 1 marele incendiator backupCRONICA DE CARTE BUNĂ

„Marele incendiator – cronica unui fapt divers” de Stelian Tănase, Editura Corint Books, 2019.

„Cu sentimente amestecate, deşi am lăsat noaptea să-mi limpezească mintea după terminarea cărţii, încerc să realizez cât de importante sunt faptele din lumea în care trăim şi cât de aproape de adevăr ne transpune acest roman. Mărturisesc că e primul contact cu literatura de ficţiune a autorului (urmează Maestro) şi că am avut nevoie de timp şi un picuţ de răbdare – preţ de vreo 150 de pagini – pentru a mă obişnui cu stilul autorului, după care acţiunea prinde viteză şi personajele se conturează din ce în ce mai limpede. Decorul în care se desfăşoară evenimentele este Bucureştiul (numit Gubernie) începutului de secol XXI, dar în epoca feisbucistă, deci cumva după anul 2009, în această privinţă nu ni se oferă date precise. Personajele sunt multe şi cu nume de poveste, Porfirie Zaţ, Bebe Scheau, Dodel Japiţă, Căţelandru Gore, Titişor Roiu, Bubu Pacoste, Take Buză, procurorul Zdreanţă, generalul Adam, marele păpuşar sau Zexe, Mimişor, Cucurigu Gagu, Jeana Tramvaista, Pazvante Chioru, Jean Caft, Judex, Gore Pirgu, Tita Nemiluita şi încă alţii (postacii de pe Facebook) iar cele două personaje principale, Victor –Vivi- Lazăr şi Zinaida -Zoe- Firescu par picate de pe altă planetă în acest decor sordid. De fapt această carte este o frumoasă poveste de dragoste între Vivi şi Zoe, iniţial aparent incompatibile aceste caractere dar care se dovedesc inseparabile ulterior, din nefericire destinul lor este tragic, asemănarea cu Romeo şi Julieta este foarte nimerită…Nu pare cine ştie ce firul epic al cărţii, multiubitul câine maidanez Zgaibă este călcat de o maşină SUV 4×4, de culoare neagră, chiar sub ochii stăpânului său, Vivi Lazăr…orice încercare de salvare se dovedeşte fără sorţi de izbândă, descrierea scenelor este realizată cu maximă sensibilitate şi cu multă pricepere, citeşti şi lacrimile-ţi curg şiroaie…de fapt, Zgaibă nu este un simplu câine ci este un simbol al unei pierderi ireparabile… Reacţia lui Vivi este spontană, în următorul an va incendia peste 100 de maşini de teren din Bucureşti (toate negre), de aici şi renumele de Marele Incendiator, dat de presa la care scrie cu osârdie Zoe Firescu…Nu durează mult până se constituie taberele în acest război, pro şi tanase fotocontra câinilor, pro şi contra Marelui incendiator, pro şi contra normalităţii…Politicul, cotidianul, atmosfera, acţiunile poliţiei, reacţia presei, opinia publică, gândurile personajelor, drama ca atare, toate se îmbină şi se împletesc în acest creuzet numit Gubernie, pentru că marele păpuşar, generalul Adam – regizorul acţiunilor nefaste – primeşte, în final, răsplata, fiind uns ministru de interne. Nu e un sfârşit cu happy-end, nu, nicicum, binele nu învinge răul, Bucureştiul are apucături de Orient sau de India, nicidecum de capitală europeană, oamenii sunt perfect integraţi în această Gubernie, semnalul de alarmă este tras de autor într-un mod fără echivoc: destinul nostru poate fi hotărât de oameni aflaţi vremelnic la butoane, aici de către generalul Adam, marele păpuşar…ori aşa ceva nu trebuie să se mai repete! Şi apoi, peste toate se aşterne implacabilă, uitarea. Carte fabulă, carte eveniment, stil alert, totul are o noimă şi un sens, nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Limbajul este spontan şi dur (dar şi viaţa reală e la fel), cenzura şi-a luat vacanţă, autorul ne ilustrează în lumina crudă a adevărului, altul de cât cel pe care îl credem că-l trăim… Iar Stelian Tănase este un bun cunoscător al Bucureştiului, oraş în care s-a născut şi a trăit până în timpurile de azi, este un om cu o solidă pregătire intelectuală, fin cunoscător al politicii dâmboviţene, excelent analist politic şi cel mai titrat scriitor al momentului, deci ştie bine ce zice şi ce scrie!!! Poate că nu ar fi deloc nepotrivită o ecranizare a acestei minunate cărţi, care nu lasă pe absolut nimeni indiferent! ”

VALI MARIAN

Puteți comanda romanul „Marele incendiator. Cronica unui fapt divers (editura Corint 2019) on-line pe libris.ro cartepedia.ro librarie.net librex.ro librariadelfin.ro esteto.ro elefant.r eMAG.ro diverta ro De asemenea il gasiti in librarii la raft.

DESKREPORT

Spune-ți opinia, fă-te auzit!