STRUMA – DRUMUL SPRE DEZASTRU

struma 3( CONTINUARE DE IERI )

După 70 de zile de şedere în Bosfor, Struma este remorcată. Fără motor, Struma este lăsată în derivă în Marea Neagră. La 24 februarie, la 9 dimineaţa, un submarin sovietic torpilează vasul. Struma face explozie si se scufundă. Odată ajunși în apă, destui fac infarct. Apele sunt extrem de reci. Rezultatul – un singur supravieţuitor, un tînăr de 18 ani, David Stoliar din Bucureşti. El ajunge la mal, este reţinut cîteva săptămîni de autorităţi. A fost anchetat, ținut în carantină, apoi a fost lăsat să plece în Palestina.

În jurul acestei tragedii au apărut o mulţime de legende. S-a spus ca vasul s-a lovit de o mină. S-a spus că nemţii l-au scufundat. S-a spus că englezii ar fi făcut acest lucru. Sînt versiuni care implică şi autorităţile româneşti. În anii 60, au apărut documente care atestă acţiunea unui submarin sovietic în zonă. În decembrie 1999 s-a descoperit epava vasului la 5 km la nord de ţărmul Turciei.

constanta Ideea de a pleca in Palestina era populară printre evrei. Mai multe vase au ajuns cu bine, salvînd mai multe mii de refugiati. Cîteva organizații sioniste au format grupuri cu scopul de a-i trimite in Palestina. Una dintre ele a fost și Alyia care sa ocupat de Struma. Acest comitet functionează în Bucuresti, Calea Moșilor 78, în inima unui cartier locuit de evrei. Astăzi clădirea nu mai există. S-a prăbusit la cutremurul din 4 martie 1977. Pe locul ei, un parking a sters din amintire aproape totul din trista istorie pe care o narăm aici. Comitetul Alyia invita evreii să se înscrie la călătorie. Afișele arătau un pachebot transoceanic, sugerînd că pe vas condițiile de călătorie sunt excelente și sunt locuri suficiente. Vînzările de bilete au fost făcute mai ales prin firma Turismul Mondial, cu sediul pe Calea Victoriei nr.100, lîngă Athenee Palace. Clădirea există și azi.

Vasul Struma a fost construit in 1867 în nordul Angliei la Newcastle. Avea în 1940 77 de ani de folosință. Trebuia demult scos din uz. Acest lucru viitorii pasageri nu-l cunoșteau. Ei știau ce la arătau prospectele companiei Turism Mondial și comitetul Alya. Pentru a ajunge pe vas, mulți si-au vîndut bunurile, case, magazine, bijuterii de familie, tot ce aveau. Nici un sacrificiu nu părea prea mare pentru a scăpa de amenințarea morții. Campanie publicitară a fost insistentă. Nici nu ar fi trebuit. Mulți evrei erau deja convinsi că singura lor șansă era emigrarea în Palestina. Ei proveneau mai ales din Basarabia și Bucovina…Unii veneau direct din lagărele de muncă, din taberele de curățat zăpada. Struma aparținea armatorilor Jean Pandelis și Stefano struma 9d’Andria. Era un barcaz care navigase sub pavilion bulgar. A fost reparat și modificat pentru a putea transporta pasageri. Naviga sub pavilion panamez, țară neutra la acea data. Echipajul din 8 oameni era bulgăresc.

Vasul Struma a ancorat în portul Constanta la 24 mai 1941. Din noaptea 21-2 iunie 1941, Germania și URSS sînt în razboi. Este una din perioadele cele mai critice pentru evrei. În pogromul de la Iasi mor peste 10.000 de evrei. Trenurile morții fac alte 2609 victime pe traseul Iași/Călărași. Alte zeci de mii de evrei sunt deportați în lagărele din Transnistria. Dintre aceștia mai multe mii – cifra este si azi necunoscută- vor cădea victime chiar în primele săptămîni ale războiului.

istanbul 13După mai multe amînări, în toamna anului 1941, pasagerii de pe Struma s-au adunat la București la Gara de Est. Sunt 768. Au urcat în trenul de Constanța duminica 7 decembrie după miezul nopții. Era o iarna grea, dar pasagerii se considerau norocoși. Credeau că în cîteva zile vor debarca in Palestina. Ii astepta un drum cu trenul pînă la Constanta, apoi cu vaporul Struma în Bosfor, prin Meditarana și apoi Pămîntul Făgăduinței. Tot avutul lor se afla în valize. Lăsau în urmă familiile, anii petrecuți în Romania, unde marea majoritatea erau născuți. (VA URMA)

STELIAN TĂNASE

CITITI SI SERUITI

Copyright www.stelian-tanase.ro

Alătură-te discuției 1 opinie publicată până acum

  • Jean spune:

    Hello, I am researching on the Struma and would like to know if you had any information on the company that operated the boat and was owned by Jean Pandelis?

Spune-ți opinia, fă-te auzit!