STRUMA – FINALUL TRAGIC AL POVEȘTII ( EPISODUL 3 )

struma 5(CONTINUARE DE IERI)

Agenția evreiască a negociat să se permită pasagerilor celor sub 16 ani să coboare pentru a fi apoi transportați in Palestina. În februarie, aranjamentul părea perfectat. Secretarul colonial, lord Moyne, a fost de acord, și a trimis un mesaj in acest sens ambasadorului Knatchbull-Hugessen. Înaltului comisar britanic în Palestina, Sir Harold MacMichael, a luat notă de concesia făcută de Londra. Copiii urmau să fie separați de părinții lor și transportati pe uscat în Palestina. Guvernul local de la Ierusalim era favorabil ideei. Însă nimic nu s-a întimplat. Negocierile au rămas fără rezultat pentru că autoritățile turcesti au refuzat să permită trecerea pe teritoriul turcesc a celor 74 de copii. Londra de asemenea a transmis că nu are vase disponibile pentru acțiuni umanitare.

istanbul 15Un sistem de certificate, care stabilea un număr de evrei care putea emigra in Palestina anual, valabil din 1938 funcționa în Palestina. Agenția Evreiască din Ierusalim a propuns ca 760 locuri din această cotă să fie acordată pasagerilor de pe Struma. Înaltul comisar britanic, Sir Harold MacMichael, a refuzat. Pasagerii Strumei au fost astfel condamnati. Cum se explică aceasta decizie ? Rămîne pînă astăzi o enigmă.

23 februarie 1942. Ministerul de externe de la Ankara a comunicat ambasadorului britanic că vasul Struma va fi dus în Marea Neagra și scos din apele teritorile turcești. În aceeasi, seara remorcherul Aldemar s-a apropiat de Struma. De pe el a urcat pe Struma politiști, marinari și funcționari din port. Intențiile erau clare. Pasagerii au opus o rezistență disperata. A struma 6fost un adevarat asediu. Inutil. Asediatorii au reușit să ia vasul sub control. S-a făcut o ultimă încercare de reparara motorul. Tot fără succes. Ordinele au fost ca în orice situatie Struma aflat in port din 16 decembrie, să fie remorcat și dus inapoi in Marea Neagră. Ceea ce s-a și întimplat. Pe vas nu ma, exista hrană, apa, radio. Motorul era stricat. Lanțul ancorei a fost tăiat de marinarii turci. Struma plutea în derivă, fără apărare… Noaptea care a urmat a fost una a fricii și panicii. Nimeni nu stia ce se va întimpla. Pasagerii de pe Struma au fost lăsați în voia sorții.

struma 11Enigma exploziei a fost multă vreme nedescifrată. S-a spus că Struma a fost sabordata chiar de pasageri sau de un grup evreissc așa cum se intimplase cu vasul Patria 1940, și acela plin de refugiati. S-a spus că un grup din România, ar fi făcut ca vasul sa explodeze cu ajutorul unei bombe plasată la bord pentru ca vasul să nu se intoarca la Constanța, unde mulți profitaseră de pe urma acestei afaceri. Companiei Alya și cei din care au organizat expeditia Struma au fost bănuiți. Au circulat informații după care nemtii ar fi fost cei care au aruncat vasul in aer. Bănuielile nu au ocolit nici autoritățile turcesti și nici pe cele britanice. Adevarul este că Struma a fost scufundata de o torpila lansată de pe submarinul sovietic Sci 213 comandat de Ivan V. Isaiev, care supraveghea Strîmtorile în dimineata de 24 februrie, ora 9,30. (SFIRSIT)

*** Fragment din volumul „Bucuresti strict secret”- in curs de aparitie la editura Corint Books,2021

STELIAN TANASE

DESKREPORT

Spune-ți opinia, fă-te auzit!