concorde 1Serviciului comercial al avioanelor Concorde a fost lansat în 1976 . Poate că se cuvine să ne reamintim ce a însemnat acest avion revoluționar în istoria aviației. Aérospatiale-BAC Concorde a fost un avion supersonic de pasageri construit în urma unui tratat guvernamental încheiat între Franța și Marea Britanie, respectiv companiile Aérospatiale și British Aircraft Corporation. Concorde nu a aterizat/decolat niciodata de la Bucuresti.

Aeronavele Concorde au operat timp de 27 de ani zboruri transatlantice din Heathrow (Londra) și Charles de Gaulle (Paris) către JFK (New York) și Dulles (Washington), zburând cu viteze record și parcurgând aceste distanțe în mai puțin de jumătate din timpul celorlalte avioane. În timp ce un avioan comercial făcea 7 ore pentru un zbor transatlantic, avionul supersonic parcurgea distanța în 3 ore. Cum diferența de fus orar era de 6 ore, pasagerii ajungeau la New York practic cu 3 ore înaintea orei de plecare de la Paris, concorde 3ceea ce a făcut ca deviza sub care zburau aceste avioane să fie “ajungem înainte de a pleca!”.

Confortul la bord nu era deosebit, dimpotrivă chiar, comparativ cu celelate avioane comerciale din anii ‘90, spațiul era restrâns iar monitoare video și scaunele înclinabile erau absente, dar durata scurtă a zborului compensa aceste neajunsuri. În plus, la bordul lui Concorde se oferea șampanie gratuit iar mâncarea, aleasă, era servită cu tacâmuri de argint în miniatură.

Avionul putea atinge viteza medie de croazieră de 2,02 Mach (circa 2.140 km/h) și o altitudine maximă de zbor de 18.300 metri. Experiența trecerii barierei sunetului era însoțită de o scurtă accelerare susținută și era întotdeauna anunțată pasagerilor de către piloți. Zburând la altitudine dublă față de a unui avion convențional, prin ferestre se putea observa distinct curbura Pământului iar turbulențele erau rare.

concordeConcorde avea aripile în forma literei delta (sau “ogivă”) și patru motoare Olympus construite în cooperare de către Rolls-Royce și SNECMA. Proiectat într-o perioadă în care costurile combustibilului nu reprezentau o problemă (anii ‘60), faza de dezvoltare a acestui avion s-a dovedit a fi un mare eșec economic. Criza petrolului din 1973 dar și problemele legate de mediu precum boom-ul sonic, zgomotul la decolare și poluarea, au făcut ca multe dintre companiile care inițial își arătaseră interesul pentru a achiziționa acest tip de avion (printre care Continental Airlines, Japan Airlines, Lufthansa, American Airlines, Air Canada, Iran Air, Middle East Airlines) să se retragă. Din cele 100 de aparate ce trebuiau construite într-o primă fază, în final s-au construit numai 20 (10 pentru Franța, 10 pentru Marea Britanie).Accidentul din 25 iulie 2000, singurul accident cu victime al acestui tip de avion, a contribuit decisiv la declinul Concorde.

concorde  5În acea zi, zborul Air France 4590 se prăbușește în Gonesse, Franța, omorând toți cei 100 de pasageri, 9 membri ai echipajului și 4 persoane aflate la sol. Conform raportului anchetei conduse de Biroul de investigare al accidentelor din Franța (BEA), accidentul ar fi fost produs de o lamelă de titan ce făcea parte dintr-un invertor de putere și care ar fi căzut de la un avion DC-10 al companiei Continental Airlines care decolase cu câteva minute mai devreme. Acest fragment metalic a produs explozia unui cauciuc al trenului de aterizare stâng al avionului Concorde. O bucată din cauciucul explodat a lovit rezervorul de combustibil și a rupt un cablu electric. Impactul a cauzat o undă de șoc hidrodinamică care a fisurat rezervorul în apropierea zonei de impact. Această fisură a provocat o pierdere masivă de combustibil care s-a aprins de la cablurile avariate care produceau scântei. Echipajul a oprit motorul numărul 2 în concorde 2urma alarmei de incendiu, dar nu au putut să ridice terenul de aterizare, îngreunându-se ascensiunea aparatului. Rămas fără putere, avionul a intrat în picaj, prăbușindu-se peste un hotel din Gonesse.

Raportul BEA a fost însă contestat și au fost invocate argumente precum supraîncărcarea avionului, distribuția neuniformă a combustibilul sau lipsa unei componente vitale din trenul de aterizare. Ceea ce a făcut ca aparatul să devieze de la cursul său normal încă de pe pistă, reducând viteza de decolare sub valoare minimă critică. Până la acest accident, Concorde era considerat cel mai sigur avion comercial în funcțiune în termeni de victime per kilometru, adică zero. Prăbușirea din 25 iulie 2000 a însemnat începutul sfârșitului acestui tip de avion al cărui ultim zbor a avut loc în data de 24 noiembrie 2003.

Am regretul ca nu am zburat niciodata cu Concorde. Mi-ar fi plăcut.

DESKREPORT

Alătură-te discuției 1 opinie publicată până acum

  • DAC spune:

    Avion minunat , boicotat puternic de americani. (Rămasi in urma prin „alegeri comerciale” subsonice. )
    Imitat de rusi cu Tu144, mai putin ampenajul canard , a se vedea accidentul Le Bourget.
    Lipsa de piese de schimb de la „sfîrșitul carierei” o posibila con-cauza a accidentului. (Anvelope foarte uzate, etc)

Spune-ți opinia, fă-te auzit!