20191011_114622Cronica de ION PREDESCU

„Marele Incendiator, un roman fascinant,de mysterum fascinans,o poveste de dragoste,din vremea căinologiei”,anii 2000,si nu numai,in timpul postmodern,urmănd structurile de adăncime ale limbajului,eliberator,muzical,fonematic izbăvitor,apotropaic.Si,sigur,invocația cerului,subtil faber,subtil otiosus,(Vin cu o rugăciune-aprinde în mine un tăciune!Pogoară-Ți harul Tău în sufletul meu pustiu,să pot să scriu această cronică anacronică si umil㔑).

O temă,un complex tematic,cum te salvezi in timpul holerei,al ciumei,al traumei,al concentraționarului,al căinologiei..propus și de Albert Camus in Ciuma,schimbănd ceea ce este de schimbat,de Celine ..Ca mijloc stilistic,remarcam situarea lui Stelian Tanase in sorgintea Anton Pann,si dorința filosofiei secolului 20,de întoarcere spre origini,originar..Finalul volumului dă cheia artifexului,a constructiei romanești,grandioasă.Este citat Homer,povestitorul..Toate astea ni le-a povestit un orb in birtul lu,Cati Popeasca.Arăta ca Homer.Stătea cu coatele pe tejgheaua udă.Zicea că scrie o cronică.Fifine B…Toate acestea fiind ,ca personaje si actiuni,elemente dintr-o societate destrăbălată ,surprinsă in viscerele ei,de care nu te poti vindeca decăt prin poveste,nu orice fel de poveste,nu un rezumat..Despre ele povestește Stelian Tănase,despre cum s-a vindecat,despre cum ne putem vindeca de traumele postumanului..Stelian Tănase,autorul,Stelian Tănase,scriitorul,cronicarul ,nu ziaristul Stelian Tănase,omul, povestesc despre cum erau măcelariti căinii in anii 2000,despre lumea interlopă,cum interlopii devin oameni politici,despre lumea șantajului,despre crimele de aici,despre putere si patologiile timpului,despre ziariștii ,acționari, fară riscuri,iliciti,adică, sau eroi, locuind in patimile indivizilor scapați în societate sub diagnosticul de amoralitate..Moartea prea iubitului căine Zgaibă declanșează scriitura,fenomen ,discutănd despre scriitură,concept,datorită presiunii sociale,scripturalitatea devenind stil,dincolo si dincoace de limbă,operă de artă adică..Fiecare capitol are un ab initio poematic..Vechea cadentă a textului, scandarea,se realizează cu material postmodern,înfiintănd cuvinte din underground,prin resemantizare si innobilare fonematică,I can foster knowledge.„Limba si stilul sunt forțe oarbe;scriitura este un act de solidaritate istorica..este o funcție;este raportul dintre creatie si societate,este limbajul literar transformat prin destinatia sa sociala;este forma pe care o surprindem in intentia ei umana si o legam astfel de marile crize ale istoriei..”

marele incendiator craiovaCăinele Zgaibă este călcat de un SUV negru,..”dispărut în neant de la locul accidentului.Mai precis,a fost cănd lumea Bucurestiului a dat primele semne de nebunie,in aprilie trecut ,exact in ziua cănd s-a cerut oficial exterminarea căinilor vagabonzi.. Este isteria din timpul căinologiei.Urmează isteria mașinilor incendiate,istorie care a innebunit Bucureștiul”.Orașul prindea aspectul unui „azil psihiatric”..Cronicarul o urmărește pe ziarista Zoe Firescu în învestigațiile ei..Bebe Scheau ,ziarist ,aduce stiri diabolice despre hotii de organe umane.Descrierea iernii ca genotext al apocalipsei este unică ,sub pana cronicarului Stelian Tănase.(p.18).Altă apocalipsă este dată de activitatea ilicită a generalului Adam.(p.172..).Legăturile lui cu lumea politică..Partida de sex cu generalul..Șantajul,de o parte si de cealaltă..(p.190..-200..).Partida de poker..(p.205..)..Și figura creatoare a Marelui Incendiator,crenelată de un mare prozator..”A identificat de vinerea trecută un SUV negru,aidoma cu cel care-l storcise de caldarăm pe Zgaibă.Poate chiar acela.Lucios,scănteind negru sub un felinar..Vivi s-a apropiat.Nu avea emoții.A scos fără zgomot canistra din teșcherea.Avea nevoie de fix 8 secunde.A răsucit dopul,s-a lipit de caroserie,a vărsat conținutul.A împrăștiat benzina deasupra rezervorului.Avea imaginea în căteva planșe de manual.A tras bricheta din buzunar si a deschis-o.A pus iute foc.A durat 12 secunde să se aprindă.A așteptat calm să se ridice vălvătaia,a privit-o concentrat,ca in copilăria lui,cănd se lăsa fascinat de foc.L-ar fi privit ore -ntregi.S-a retras cinci pasi,a scos Leica,a tras reflex.Mașina ardea foarte frumos.A durat 7 minute pănă a căutat din priviri bicicleta,a ridicat-o din iarbă.S-a suit in șa,a clinchenit soneria ,salut.A apăsat pedala si a dispărut în noapte.A lăsat mașina la trotuar,arzănd.Ce noapte!”

IMG_5673Mitul focului,(Gaston Bachelard,unul dintre teoreticienii focului)spectacol din stilistica imaginii pasionale,măretie apolinică si dionisiacă.Actantul pozitiv, care corespunde orizontului de așteptare al lectorului,lupta lui împotriva bogaților,posesorii masinilor de lux,o simbolistica devastatoare si transfiguratoare in acelasi timp.Un triler..
Și întru fiinta textului,povestea de dragoste,dragoste, intre ziarista Zoe Firescu si Victor-Vivi-Lazar ,cunoscut si ca Marele Incendiator în unele medii,personaj popular după scandalul mașinilor incendiate,a fost lovit de un SUV negru 4#4, pe cănd aștepta cu bicicleta la trecerea de pietoni să se aprindă lumina verde la semafor.A decedat pe loc,izbit cu capul de bordură.Aveți o simplă declarație a ministrului adjunct de Interne,generalul Adam,sosit la fața locului,care a avut amabilitatea să ne spună căteva cuvinte-Dispărutul nu a avut nicio șansa !Trecem la știri externe”

Schizoidă si mafiotă societate..

006Trece dincolo si Zoe,după avataruri fiziologice si psihologice,.”Au găsit-o atărnată de țevile caloriferului cu cordonul capotului”..Sau in varianta postmoderna a corului antic,a conceptului de opera aperta..

Zoe s-a însurubat in aer..a urcat în Ceruri pănă a atins norii de unde a făcut semn cu palma..(Plutonier Popescu..)

Așa s-a înăltat la Ceruri,s-a dus!Versiunea asta e mai plauzabilă decăt sinuciderea oribilă în closetul spitalului.CheȚ.

A fost o sfantă.E deja in Rai.Jean Caft.

Nu pot accepta că Zoe nu mai există.Pazvante Chiorul..

Un roman superb,superbie.”

DESKREPORT

Spune-ți opinia, fă-te auzit!