repertoarul amorului„Un succes uriaș înregistrează volumul „Repertoarul amorului”, volum semnat de istoricul, prozatorul și politologul Stelian Tănase. Editorul său se întreabă cum este posibil ca o carte să aibă vânzări foarte bune în primele luni de la lansare, în timp ce autorul detaliază cum a ajuns să colaboreze cu Editura Hyperliteratura.

„Cartea verii sau cartea anului? asta mă tot întreb legat de „Repertoarul amorului” lui Stelian Tanase. Producția se apropie de 15.000 de exemplare (a ajuns ala 20.000, de la data postarii articolului – n red) în nici trei luni de la apariție” a scris Andrei Ruse, editorul de la Hyperliteratura pe pagina sa de fb. E un prilej de jubilație. Să publici o carte care își găseaște atât de repede o masă de cititori, este un lucru rar pe o piață în care un autor român rareori atinge un tiraj de 1000 exemplare vândute. Și totuși…

20190601_190128” Am ajuns la Hyperliteratura atras de două nume publicate de Andrei Ruse, Radu Aldulescu si Octavian Soviany, autori pe care îi consider foarte importanți în literatura română de azi. Mai mi-a plăcut si faptul ca editura aceasta cu aparențe exotice este în afara main-stream-ului marilor edituri, prea greoaie si conservatoare….

„Mi-am imaginat ca acest volumas, „Repertoarul amorului” va face doar un succes de casă, printre profesioniștii scrisului. În fond cartea cuprinde 69 de fișe pregătitoare pentru două dintre romanele mele (de dragoste) „Partida de vânătoare” (editura Vremea 2018 ) si „Marele incendiator. Cronica unui fapt divers” (apare in toamna asta la editura Corint). Am făcut un pronostic când i-am vorbit editorului despre proiect – ar fi OK dacă s-ar vinde 10.000 de exemplare. Editorul m-a privit sceptic și avea toate motivele.

20190601_192404Cunoaște comportamentul cititorului autohton. Puțini editori îl cunosc atit de bine. Editurile de obicei sunt niște consignatii, intreprinderi artizanale cu redactori, manageri, difuzori, improvizati care ar vinde la fel de bine (de prost) șosete, mașini second-hand, detergenti. Cei mai multi nu citesc manuscrisele incredintate si habar nu au ce cărți pun pe piață. Funcționează din inerție. Din cauza asta nu știu cui se adresează un titlu, cite exemplare sa tipărească și merg la nimereală. Habar nu au ce vind,. Sunt și editori cu un comportament ciudat. Nu sunt interesati de tiraje, cite exemplare vind, dacă fac sau nu best-seller. Isi sabotează adesea, am impresia, propriile cărți. De ce fac pe editorii atunci ? Ca să poate spune că 20190601_090543au ocupație, și incă una onorabila. Alții sunt editori doar de fațadă. In spate este altceva, afaceri, legături cu alte realități etc.

Am încercat mai sus să găsesc explicatia succesului pe care il face edituru Hyperliteratura cu „Repertoarul amorului”. Andrei Ruse este un editor pasionat, unul pe bune. E interesat de cărțile pe care le tipărește. Unul dintre puținii care citeste și si-și face o părere proprie despre despre manuscrisele care ajung în editură. Pina la proba contrarie, așa stau lucrurile. Cam asta este explicația faptului că „Repertoarul amorului” „a rupt piata” cum se spune – conjuncția citorva factori. A avut fler, a acceptat o propunere care nu părea cine știe ce la prima vedere. Asa s-a ajuns la acest best-selle neașteptat. Restul e istorie literară.”( www.prooltenia.ro)

DESKREPORT

Spune-ți opinia, fă-te auzit!