VINEREA NEAGRĂ, THE DAY AFTER

By 18 noiembrie 2017Graffiti

036Vinerea neagră de ieri a fost ce ne-am așteptat și am scris ieri pe blog. O nebunie! Am în cap tot felul de imagini cu cozi kilometrice. Lumea înnebunită de plăcere, frisonată. Apoi imagini cu năvala furioasa a gloatei dornică să cumpere tot. A epuizat repede stocurile, a cumpărat inclusiv praful de pe rafturi dacă avea o etichetă străina şi un preţ. Bieţii comercianţi nu numai că nu dau faliment pentru că vînd în pierdere. Vinerea neagră nu înseamnă faliment. Negustorul superstițios cind aude de vinerea neagră scuipă în sîn, îşi face cruce cu limba pe cerul gurii. Uite că acum face profit, chiar unul mare. Povestea s-a dovedit inspirată, negustorii s-au ales cu ciștiguri babane… vînzind în pierdere.

De vreo cinci ani şmecheria a apărut şi la Bucureşti, în Românica noastră slăvită – pupa-o-aş ! Black friday – ca orice produs occidental – atrage ca mierea muştele. Imitaţia, dorinţa să fii updatat, să ai tot ce e nou pe piaţă, asta da ispită! Tot românul vrea să fie conectat, la zi, dotat cu ultimele gadgeturi. Moare să arate ca în cataloage, ca în reclame. Să ia la un preţ mişto ca să moară de invidie vecinii şi rudele.

034Pe scurt, black friday este o afacere de mare succes. Populimea – vorba unui primare fost cel mai tare din parcare – s-a repezit să înşface tot la preţ de solduri, dumping curat, pe nimic. Televizoare 3HD, fiare de călcat, aspiratoare, frigidere super, combine muzicale, computere, telefoane, monitoare, prize, veioze, becuri, prize, fleacuri de oricei fel etc. S-au spart uşile la magazine, s-a călcat lumea în picioare, spre deliciul cameramanilor tv care au surprins exact aceste imagini groteşti.

Magazinele au scos la vedere tot ce aveau prin depozite. Au lichidat toate stocurile. Au vîndut acum ce nu au vindut în tot restul anului. Lumea s-a repezit să radă tot ce i-a ieşit în cale. A facut prăpăd, s-a isterizat, a golit mii de km de rafturi. A rămas în urmă ei un peisaj ca după o invazie de lăcuste. Această năvală barbară i-a făcut fericiţi pe comercianţi. Cînd mai găseşti să cumperi la jumate de preţ ce visezi tu de citeva ani! Pomană ! S-au aprovizionat la fix, cu tot ce le trebuie prin casă, dar mai ales cu ce nu le trebuie. Să fie acolo, să se găsească! Mai ştii!…Lumea a cumpărat nu neapărat că îi trebuie un anume lucru, ci pentru că e o ocazie. Să ducă acasă ceva, mîndru de ispravă! Filosofia chilipirului face ravagii în partea asta de lume.

035Dar unde nu! Am văzut ceva asemănător în Los Angeles cînd m-am nimerit într-un mall fără să ştiu ce mă aşteaptă. Era o zi de ieftiniri. Să vezi gospodinele, lumea de la sud de Rio Grande emigrată în California, the poor americans, etc, lumea obişnuită care văzuse la tv anunţul că se vînd solduri. Au rupt lanţurile de bodigarzi ca pe nimic. Era să fiu strivit de cîteva grăsane disperate să ajungă mai repede la rafturi. Ţipetele, strigătele, chiotele făceau mulțimea aceea să semene cu un cîrd uriaş de păsări de pradă. Era o sărbătoare, erau fericiţi să dea mai puţini dolari pe mărfurile rîvnite. Binecuvîntau pe D-zeu că le făcuse un asemenea favor. Dar şi pe negustori – capitalişti veroşi altfel pe care în restul zilelor le jurau moartea. Aşa merge jucăria! Era un show mai ceva ca intr-un film Hollywood cu final fericit, de vodevil, cu toată distribuţia pe scenă. Vedeam aceiaşi hîrciogi dind năvală ca pretutindeni. Shopping, baby!

Da, iată universalitatea omului! mi-am zis nu fără o urmă de cinism.

STELIAN TĂNASE

CITESTE SI DA MAI DEPARTE

Copyright DESKREPORT

Spune-ți opinia, fă-te auzit!